Opslag

9 dage på Maldiverne

Billede
Efter en kort flyvetur ankommer vi til Maldiverne. Paskontrol og bagageafhentning går som smurt og vi træder ud til det smukkeste lyseblå vand. Det er ikke mange steder at det første man ser udenfor ankomstterminalen i lufthavn er krystalklart vand og færger en mas.  Vi køber en færgebilet til 70cent og smutter så over til Malé, som er hovedøen på Maldiverne. Her vandrer vi igennem de smalle, scooterfyldte gader indtil vi finder vores hotel. På dette tidspunkt holder muslimerne stadig ramadan og det viser sig at være lidt et problem at finde et sted at spise til frokost. Kayla og jeg der havde været tidligt oppe for at nå flyet, var kun taget afsted på en lille morgenmad, så vi var sultne! Vi går og går og finder ikke noget. Alt er lukket. Heldigvis har deres supermarkeder åben. Vi køber nogle cup noodles, tomater, dåsesuppe og nogle snacks og tager tilbage til hotellet, hvor vi slapper af, spiser og gemmer os fra middagsheden. Om eftermiddagen går vi ud igen for at udforske byen, her

Lejrskole i Tjekkiet

Umiddelbart efter hjemkomsten fra Indien måtte Peter atter pakke kufferten for at tage på lejrskole til Tjekkiet. Man kan sige meget godt om en bustur. I sammenligning med en flyvetur ser man mere af landskabet, og det er også lettere at holde pauser undervejs. Omvendt er der i mine øjne også sammenligningspunkter hvor flyet oplagt vinder. Det tog os således små 14 timer at tre fra Flensborg til vores kvarter oppe på hovedkammen i Riesengebirge på grænsen mellem Tjekkiet og Polen. Til sammenligning brugte Air India 7 en halv time på turen fra New Delhi til København, en strækning der er mange gange længere. Tirsdag stod vi op til snevejr og blæst. Ud skal man dog, så enkelte af os gik en tur op til en anden hytte. Vi boede båden tjekkisk - Polske grænse, og havde grænsepælene med os hele vejen. Modsat hvad personalet på Spindleruv Bouda havde fortalt, så var hytten vi kom til lukket, altså tiltråde vi straks tilbagetoget så vi kunne være tilbage i varmen. Spindleruv Bouda har swimming

Den sidste Paneer

Billede
 Vi havde ikke noget program den sidste dag i Indien. Jai havde insisteret på at sende sin Chauffør for at bringe os til lufthavnen, og vi havde aftalt at han skulle komme ved 9-tiden. God nok ville det efterlade os med meget tid i lufthavnen, men hellere for meget tid end at risikere at komme for sent, og hvis trafikken stod helt stille i byen med over 30 millioner indbyggere kunne det jo give problemmer. Det viste sig nu at der ikke var nogen grund til bekymring, vi kan til lufthavnen i god tid, og klarede også at komme af med bagagen og forcerede derefter paskontrol og security. Vi havde for mange penge tilbage, lidt blev brugt på at købe nogen med hjem, andre til mad, men det lykkedes os ikke at få bugt med de sidste rupier, det må så blive en anden god gang i det spændende land at de får ben at gå på.  Flyet fra air India så noget ramponeret ud, malingen skallede af vingerne, og inde i kabinen var der tape på vores borde, ligesom Peter fjernbetjening til entertainment skærmen var

Med Jai rundt i Delhi

Vores sidste hele dag i Indien havde vi lagt i hænderne på Claus` indiske kollega Jai. Han hentede os lidt over kl. 8 på hotellet, som han studsede noget over at vi i det hele taget boede på. Hotellet, er ganske rigtigt ikke er bladt de bedste i den indiske hovedstad ligger i den gamle del af byen hvor livet mildest taget er interessant at kigge på. Vi har både propel og aircondition på værelset, propellen larmer, og airkonditionen ved navn Napoleon støjer når man tænder dem. Det går nu ikke så meget, for vores værelse er ud mod gaden hvor der alligevel er en helvedes larm. Vores første stop med Jai var stedet hvor Gandhi blev kremeret efter at være blevet myrdet af en fundamentalistisk Hindu der fandt at Gandhi var for venlig mod de indiske muslimer. Stedet var smukt indrettet, og Jai fortalte at alle indiske politikkere med respekt for dem selv mindst kommer der en gang om året, samt at premierministeren holder en årlig tale på stedet. Efter besøget hos nationens fader tog Jai os m

Et smut til østkysten

Billede
  01.04   Vi ankom til Trincomalee om eftermiddagen. Det blev ikke til meget mere end en hurtig frokost/aftensmad og en lille gåtur rundt i byen før vi det gik hjemad. Vi kom dig forbi et gammelt vandland, som stod helt øde hen, som efter vores mening var pga. corona. Dette var lidt mentaliteten for byen, som vi ellers havde regnet med var totalt turistet. Byen var dog lidt død og det vrimlede ikke ligefrem med turister, måske pga corona, måske også fordi det ikke var højsæson. Vi sluttede gåturen af med et smut i vandet. Det blev dog en hurtig omgang efter som Kayla mente hun så en svømmende krabbe i vandet og så skyndte hun sig ud. 02.04 Næste dag startede vi med en halvvissen morgenmad bestående af nogle kokospandekager og noget skrapt sovs man kunne putte ovenpå. Resten af dagen tilbragte vi på stranden, hvor vi fandt et par liggestole under en parasol. Vi fik bygget en sandborg og fik badet en masse i bølgerne. Vi sluttede af med en god frokost på stranden.  Om aftenen gik vi ud f

New Delhi

Vi nærmer os enden på Indien turen. Vi stod op til en dag der ville bringe os fra Agra til Delhi, hvorfra vi på lørdag flyver hjem til kulden og roen. Vi fik en sidste morgenmad på Joey´s, og mødte så vores chauffør til aftalt tid. Det viste sig at han var en mand af få ord, eller rettere, han var tavs som graven. Vi fik således ikke noget som helst at vide på turen, men omvendt havde vi jo også booket en chauffør og ikke en guide, og det han var bestilt til mestrede han til fulde. Bilen bevægede sig hurtigt igennem først by, siden det åbne land. Han vidste præcis hvor bred den var så han inde i byen måtte sno sig igennem morgentrafikken. Vejen mellem Delhi og Agra er en 3 sporet motorvej, og underligt nok var den næsten fri for trafik, måske fordi det var en festdag, måske fordi det var en betalingsvej. Vi havde 2 stop på vej mod Indiens gigantiske hovedstad. Det første stop var Bahia bevægelsens smukke lotustempel, hvor alle religioner er velkomne. Vi nød de smukke omgivelser, og gi

Akbar i Agra

Billede
Dagen startede med et billede af Taj Mahal fra Joey`s tagterrasse, så er man ligesom kommet i gang, og har fået sporet sig ind på store oplevelser. Agra er nemlig mere end ”bare” Taj Mahal, selvom den overskygger alt andet. Byen har et stort fort, der også primært kan tilskrives stormogulerne. Fortet er placeret et par kilometer fra vores hostel, så vi valgte at prøve Agras nye metro på turen derhen. Det betød en kilometers vandring ad smalle gader med mange indtryk, både visuelle og akustiske. Larmen i de indiske byer kan vække en død til live, især larmen fra båthorn fra biller og tuk-tuker er øredøvende. Metroen derimod var så steril og reset for sanse indtryk som noget næsten kan være. Antallet af ansatte var helt ude af trit med antallet af kunder, vi var vel på stationen i ca. 10 minutter, og der var ikke andre end os. Vi blev til gengæld tjekket ved security med metaldetector, samt skulle vise hvad vi havde i vores rygsække. Der var også ansatte til at sælge billetter, og søreme

En smuttur til Paris

5/4: Fredag tog jeg afsted mod København efter undervisning for at tage til Paris. Her havde jeg aftalt at besøge mine franske venner jeg har mødt på udveksling i Victoria sidste år. 4 ud af 5 af dem bor i Paris og Lucas bor en 1,5 times togtur derfra, men ville gerne komme til Paris hen over weekenden for at mødes. Fredag aften ankom jeg til Paris og min veninde Apolline hentede mig i lufthavnen, hvorefter vi tog hjem til hende hvor jeg kunne bo hen over weekenden. Hun har en meget lille men hyggelig 1-værelses lejlighed i det 15. Arrondisement. Og efter ægte fransk manér en skabsseng som kan klappes op om morgenen så der er mere plads i stuen.   Morgenmad på Land&Monkeys Pause i Jardin du Tuilleries L'Orangerie - Waterlilies af Monet 6/4: Lørdag morgen havde vi planlagt at spise morgenmad på det veganske bageri Land&Moneys, da jeg havde efterspurgt en vegansk croissant. Sådan fil jeg heldigvis sammen med en kanelsnegl som Apolline kunne anbefale. Vi sad pg hyggede os med